Un total d'1.218.703 alumnes d'ensenyaments no universitaris van rebre formació en llengua estrangera com a idioma d'ensenyament durant el curs 2015-2016, la majoria d'ells, en programes d'aprenentatge de continguts i llengua estrangera, segons dades de l'informe sobre estadística d'ensenyaments no universitaris en llengües estrangeres publicat pel Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Segons s'extreu d'aquest informe, durant el curs 2015-16 el 33,4% de l'alumnat d'Educació Primària va participar en alguna de les experiències que integren la llengua estrangera en alguna matèria diferent de la de la mateixa llengua estrangera. En Educació Secundària ho va fer el 22,1% de l'alumnat, i en Batxillerat la xifra va ser del 6,1%.
La majoria dels cursos solen ser de programes d'aprenentatge integrat de continguts en llengua estrangera que concentren el 27,3% de l'aprenentatge d'aquest tipus a Primària, mentre que un 4,9% realitza altres experiències i l'1,2% està matriculat en centres estrangers.
Pel que fa als centres que ofereixen aquest tipus de formació destaquen un total de 4.250 centres per Educació Primària (un 37% sobre el total dels centres) un total de 2.159 centres de E.Secundària Obligatòria (34,7%) que ofereixen algun tipus d'experiències en llengua estrangera en una matèria diferent de la mateixa llengua i 520 centres a Batxillerat un total de 520 centres (13%).
L'anglès és la llengua majorment utilitzada en els diferents programes d'aprenentatge, amb un total de 924.600 alumnes (95,6%), seguit pel francès amb 25.091 participants (2,6%) i finalment l'alemany amb 6.342 (0, 7%).
Per comunitats, destaquen el Principat d'Astúries (50,8%) i Castella i Lleó (48,2%) en el percentatge de l'alumnat de Primària que aprèn en aquesta opció bilingüe. D'altra banda, comunitats com la Rioja i Cantàbria (més del 50% i el 20% respectivament) presenten els percentatges més alts d'un altre tipus d'experiències associades a l'ensenyament bilingüe.
En Secundària el percentatge d'alumnes que segueix en programes d'aprenentatge en llengua estrangera és menor, però tot i això, en vuit comunitats se supera el 20% destacant Astúries (28,5%) i Múrcia (25,7%). Per contra, en sis comunitats i dues ciutats autònomes no arriba al 10% de centres d'aquest tipus encara que igual que ocorre per a la I.Primària, algunes d'aquestes comunitats presenten percentatges significatius en un altre tipus d'experiències que integren l'aprenentatge bilingüe (la Rioja i Cantàbria).
Pel que fa a les escoles d'idiomes, l'alumnat per al curs 2015-16 és de 454.642, 411.840 en ensenyament presencial i 42.802 en formació a distància. Per nivells, 185.683 cursen el nivell bàsic, 152.610 l'intermèdia i 97.553 l'avançat. La resta van cursar nivells de tipus C1 o C2. La llengua més estudiada és l'anglès (69,1% dels alumnes), seguit pel francès (14%), l'alemany (9,74%) i l'italià (3,3%). Aquests ensenyaments s'imparteixen també llengües cooficials i compten amb 8.459 estudiants d'euskera, 1.732 de valencià, 757 de català i 592 de gallec.
El 82,3% d'alumnes d'infantil estudia una llengua
El mateix informe revela que, encara que l'estudi d'una llengua estrangera és obligatori en Primària, Secundària i Batxillerat, està àmpliament estès en el Segon cicle d'I.Infantil, amb un 82,3% de l'alumnat que va tenir contacte amb una llengua estrangera (principalment l'anglès) en el curs 2015-16.
Per comunitats, l'informe detalla diferències en l'estudi d'una llengua estrangera en Infantil, amb deu comunitats i les dues ciutats autònomes amb percentatges superiors al 90% i totes, a excepció de les Balears (36,9%) amb percentatges superiors al 65% .
L'ensenyament d'una segona llengua estrangera a primària comença a ser significativa en comunitats com Canàries (35,9%), Múrcia (31,2%), Aragó (22,7%) i Cantàbria (20,1%).
En Secundària, un 43,7% va cursar una segona llengua optativa durant aquest curs, sent el francès la més estudiada. Les dues comunitats amb majors percentatges d'alumnes en una segona llengua estrangera són Canàries (76,9%) i Galícia (73,4%) mentre que Balears (23,6%), País Basc (22,2%), Navarra (19,8%) i Catalunya (14,7%) són les que registren menys alumnes amb estudis una segona llengua estrangera.
Finalment, el percentatge que estudia una segona llengua estrangera a Batxillerat és del 23,2% amb grans diferències entre comunitats com Andalusia (61,8%) o Catalunya (6,6%) o Castella La-Manxa (3,6%).